Angrerett, reklamasjon og retur ved auksjonssalg
Angrerett
Vilkårene gjør det helt tydelig at det ikke er angrerett på objekter kjøpt på auksjon, med henvisning til angrerettloven § 22 bokstav e.
Det betyr:
– Kjøper har normalt ikke lovbestemt angrerett på auksjonssalg slik de har ved mange nettbutikk-kjøp.
– Når budfristen er ute og kjøper har vunnet, er både budet og kjøpet bindende.
Som selger kan du likevel, hvis du ønsker, være mer fleksibel enn lovens minimum:
– Du kan frivillig tilby retur eller bytte i spesielle tilfeller (for eksempel hvis noe åpenbart har gått galt eller det foreligger misforståelser).
– I så fall bør du tydelig skrive i annonsen hva du eventuelt tilbyr, slik at kjøper vet det på forhånd.
Reklamasjon
Selv om angrerett ikke gjelder for auksjon, gjelder generelle regler om mangler og feil i henhold til kjøpslovgivningen. Dersom varen har vesentlige mangler eller ikke er slik du har beskrevet, kan kjøper ha grunnlag for å reklamere.
Som selger bør du derfor:
– beskrive tilstand ærlig og grundig
– vise skader og slitasje på bilder
– korrigere informasjon så fort du oppdager feil i annonsen
Det reduserer risiko for reklamasjoner, og gjør det lettere å løse saker dersom noe likevel oppstår.
Retur
Retur er ikke automatisk del av auksjonssalg, men kan skje:
– hvis du og kjøper blir enige om det
– som del av en løsning på reklamasjon
– dersom du i annonsen har lovet en spesifikk returordning
Avklar alltid skriftlig:
– hvem som betaler returfrakt
– hvordan og når beløpet eventuelt skal refunderes
– hvilken adresse varen skal sendes tilbake til
God dialog og klare avtaler er nøkkelen her.
Viktige punkter fra vilkår og betingelser for selgere
Skatt og avgifter – selgers eget ansvar