Betaling – hva du som selger må følge med på

Hvis du har aktivert Stripe som betalingsløsning, vil kjøper kunne betale med kort. Memorabilia.no bruker en kort- og nettbetalingsløsning for å sikre trygg handel.

Hvis du ikke har koblet deg til Stripe, må du følge opp betalinger manuelt - Vipps, bankinnbetaling eller slik du foretrekker betaling.

 Som selger er det viktig at du:

– kontrollerer at betalingen er registrert før du sender varen
– bruker informasjonen i «Min konto»/fakturaoversikten til å følge opp kjøper

Typisk flyt:

  1. Kjøper mottar vinnermelding og/eller faktura med betalingsinformasjon.
  2. Kjøper gjennomfører betalingen manuelt til deg sok selger eller via den løsningen plattformen bruker (for eksempel kortbetaling).
  3. Systemet registrerer betalingen og oppdaterer statusen på ordren. Hvis du mottar betaling på Vipps eller andre måter, må du følge opp dette manuelt.
  4. Du kan se i din oversikt at ordren er betalt/registrert som betalt. Dette vil kun skje automatisk dersom du har koblet deg til Stripe.

Du bør ikke sende varen før:

– ordren står som betalt (eller tilsvarende status), eller
– du på annen måte har sikker dokumentasjon på at betalingen er gjennomført.

Hvis det går uvanlig lang tid uten at betaling skjer:

– send en vennlig påminnelse til kjøper
– henvis til vilkår for betaling (for eksempel frist for å gjøre opp etter vunnet auksjon)
– hvis kjøper fortsatt ikke betaler, følger du rutinene for utestående betalinger.

Forrige - Når auksjonen er avsluttet
Kontakt mellom kjøper og selger etter endt auksjon
PÅ DENNE SIDEN: