Betaling – hva du som selger må følge med på
Hvis du har aktivert Stripe som betalingsløsning, vil kjøper kunne betale med kort. Memorabilia.no bruker en kort- og nettbetalingsløsning for å sikre trygg handel.
Hvis du ikke har koblet deg til Stripe, må du følge opp betalinger manuelt - Vipps, bankinnbetaling eller slik du foretrekker betaling.
Som selger er det viktig at du:
– kontrollerer at betalingen er registrert før du sender varen
– bruker informasjonen i «Min konto»/fakturaoversikten til å følge opp kjøper
Typisk flyt:
- Kjøper mottar vinnermelding og/eller faktura med betalingsinformasjon.
- Kjøper gjennomfører betalingen manuelt til deg sok selger eller via den løsningen plattformen bruker (for eksempel kortbetaling).
- Systemet registrerer betalingen og oppdaterer statusen på ordren. Hvis du mottar betaling på Vipps eller andre måter, må du følge opp dette manuelt.
- Du kan se i din oversikt at ordren er betalt/registrert som betalt. Dette vil kun skje automatisk dersom du har koblet deg til Stripe.
Du bør ikke sende varen før:
– ordren står som betalt (eller tilsvarende status), eller
– du på annen måte har sikker dokumentasjon på at betalingen er gjennomført.
Hvis det går uvanlig lang tid uten at betaling skjer:
– send en vennlig påminnelse til kjøper
– henvis til vilkår for betaling (for eksempel frist for å gjøre opp etter vunnet auksjon)
– hvis kjøper fortsatt ikke betaler, følger du rutinene for utestående betalinger.
Kontakt mellom kjøper og selger etter endt auksjon
Pakking og forsendelse – gode rutiner for å unngå skader